Boekel groeit flink. Dit komt door bijvoorbeeld de woningbouw in de Donk en de Run. En ook in de toekomst groeit dit door, door woningbouw op de Schutboom en de eerste fase van de Burgt. Dat is goed nieuws voor de verenigingen, buurten en scholen. Waar andere gemeenten kampen met vergrijzing denkt de gemeente Boekel na over de bouw van extra klassen voor de scholen. Die groei betekent echter ook extra verkeer. Het valt op dat steeds meer verkeer gebruik maakt van onze ontsluitingswegen. De randweg functioneert goed maar toch is er nog niet de gewenste afname van verkeer in het centrum. Met name aan de oostkant van Boekel neemt de druk op het wegennet toe. Voor de gemeente een reden om te zoeken naar de gewenste oplossing.

In het voorjaar van 2024 is er een verkenning gedaan naar mogelijke tracés. In mei 2024 zijn de uitkomsten uit deze verkenning gedeeld met de raad en bewoners. De presentatie van de bewonersavond op 16 mei 2024 kunt u hier (PPTX, 23.6 MB) terugvinden. De gestelde vragen met antwoorden vindt u hier (PDF, 88.1 kB). De verkenning is samengevat in deze rapportage (PDF, 2.8 MB). Het verslag met de veelgestelde vragen is hier (PDF, 110.9 kB) terug te vinden.

Het college heeft besloten tot de verdere uitwerking van tracé A1. In de verdere uitwerking wordt de haalbaarheid van het tracé bekeken, door middel van bijvoorbeeld geluidsonderzoek en een kostenraming. In september 2024 zijn de raad en inwoners geïnformeerd over deze verdere uitwerking door middel van deze (PPTX, 16.4 MB) presentatie.

In november wordt het voorstel over de oost-westverbinding voorgelegd aan de raad. Nadat het besluit van de raad om in te stemmen met variant A1 als oplossing, is besloten, is een belangrijke vervolgstap gezet in het mobiliteitsplan voor de gemeente waar sinds 2021 mee aan de slag is gegaan. Daarna volgen voor dit onderdeel nog twee belangrijke stappen:

  • Stap 1: een ontwerptekening: In deze stap wordt variant A1 uitgewerkt tot een ontwerp met kostenraming. Hierin worden de detailkeuzes gemaakt. Daar worden vragen gesteld als ’hoe breed wordt de weg?’, ‘waar komen de fietspaden?’ en ‘welke weg krijgt voorrang?’ etc. Ook deze stap wordt afgerond met een raadsbesluit.
  • Stap 2: het omgevingsplan. De keuze die gemaakt wordt heeft ruimtelijke gevolgen. Zeker bij de nieuwe ontsluitingsweg tussen de Bovenstehuis en de Molenstraat. Daarvoor is een wijziging van de bestemming nodig. Dat is een proces met formele mogelijkheid tot bezwaar en beroep. Ook deze stap wordt afgerond met een raadsbesluit.