Griffie(r)
Iedere gemeenteraad beschikt over een griffier. De griffier regelt de ondersteuning van de gemeenteraad.
Taken van de griffie(r)
In de Gemeentewet staat dat de griffier de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde staat.
Dat betekent dat hij of zij verantwoordelijk is voor onder andere:
- Informatievoorziening: de gemeenteraad ontvangt tijdig over alle documenten.
- Adviseren van de gemeenteraad: op tactisch en strategisch vlak adviseert de griffier de hele gemeenteraad of individuele raads- of commissieleden.
- Zorgvuldige verslaglegging van gemeenteraadsvergaderingen en commissievergaderingen.
- Ondertekenen van alle officiële stukken van de gemeenteraad.
- Organiseren van activiteiten van de gemeenteraad, zoals de raadsvergadering en werkbezoeken.
- Verzorgen van de communicatie voor de gemeenteraad naar inwoners, en naar lokale of regionale instanties.
- Vertegenwoordiging van de gemeenteraad zowel bij interne als externe overleggen.
- Verbinding tussen raad en ambtelijke organisatie, bijvoorbeeld bij verzoek om ambtelijke ondersteuning.
- De ambtelijke ondersteuning van de Rekenkamer.
Een essentieel kenmerk van de griffier is zijn/haar onafhankelijke en neutrale positie.
De griffier bewaakt het democratische proces en verzorgt professionele ondersteuning en advisering aan raadsleden en commissieleden.
Inwoners en organisaties die contact willen opnemen met de raad, politieke fracties en/of individuele raadsleden kunnen bij de griffie terecht.
Griffie
De griffie is de organisatie van de griffier.
Bij de gemeente Boekel bestaat de griffie uit:
Griffier (Mw. L.M.C Verheijen-Janssen)
Lydia is als nieuwe griffier druk bezig met het ondersteunen van de raad en zorgt ervoor dat de raad haar werk goed kan uitvoeren als besluitvormend orgaan. Ze bereidt de vergaderingen voor, zorgt dat de ingediende stukken volledig en op tijd binnen zijn. Als griffier is ze, samen met de commissiegriffier, aanwezig bij alle themabijeenkomsten, commissievergaderingen en raadsvergaderingen. Ze neemt samen met de voorzitter de agenda’s door, maakt annotaties, zorgt dat sprekers op de agenda staan en nog veel meer. Ze bewaakt tevens dat alle taken volgens de wet worden uitgevoerd.
Ze heeft nog niet eerder als griffier gewerkt maar ze vindt de dynamiek tussen de ambtelijke organisatie en de raad leuk en krijgt er enorm veel energie van. Ondanks dat er telkens met een vaste vergadercyuclus gewerkt wordt en je altijd naar een moment of vergadering toewerkt, is een dag nooit hetzelfde. Een op poppend dossier of vraag vindt ze uitdagend en pakt ze met beide handen aan.
en
Commissiegriffier/Plaatsvervangend griffier (Dhr. E.J.M. Ham)
Zij zijn in dienst van de gemeenteraad. De gemeenteraad stelt in een ambtsinstructie de taakomschrijving van de griffier vast en besluit over de benoeming en het ontslag. Aan de andere kant is de gemeenteraad verantwoordelijk als werkgever voor het goed functioneren van de griffie(r). De werkgeverscommissie, die wordt gevormd door raadsleden, is verantwoordelijk voor deze taak.
Contact met griffie(r)
Heeft u een vraag over een raadsvergadering of een raadscommissievergadering, of over een themabijeenkomst van de gemeenteraad?
Wilt u gebruik maken van het spreekrecht?
Neem dan contact met de griffie. Wij zijn bereikbaar op griffie@boekel.nl of via telefoonnummer: 0492 – 326806.
Eindversie griffie jaarverslag 2024 (PDF, 6.1 MB)